ספורט,PISA ומה שביניהם


מבחני פיז”ה הפכו בעשור האחרון לתו האיכות העולמי בחינוך. התברגות בראש רשימת המדינות הפכה לחלומה של כל מערכת חינוך, ולקראת פרסום התוצאות כולם נכנסים לדריכות. אילו מדדים בודק המבחן? ואיך אימוני ספורט יכולים לעזור לנו לקטוף את הגביע של פיז”ה?

 

במבחני פיז”הProgramme for International Student Assessment  הנערכים אחת לשלוש שנים על ידי מנהל החינוך של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) נבדקת רמת האוריינות של תלמידים בגילאי 15-16 בנושאי קריאה, מתמטיקה ומדעים, לצד איסוף מידע על הרקע, התפיסה והאקו סיסטם החינוכי שלהם. בעשור האחרון הפכו המבחנים לתו האיכות העולמי בחינוך, ומכיוון שמדובר בבחינה השוואתית של תוצרי מערכות החינוך השונות בעולם, הימים של לפני פרסום התוצאות מכניסים את כולם לדריכות.

הפרמטרים הנבדקים במבחנים כוללים רכישת מיומנויות חשיבה כלליות והבנת נושאים הקשורים בתפקוד טוב ויעיל עם אתגרי הסביבה העתידית וידע מעשי החיוני ל”עולם המבוגרים”.

פיז”ה: מבחן המציאות

חשוב להבין כי מבחני פיז”ה אינם מתמקדים בשליטה בתכנים ספציפיים או בנושאים של תוכנית לימודים כזו או אחרת. הם בוחנים כישורי חיים ובודקים את יכולת ההתמודדות והפתרון לבעיות מציאותיות יום-יומיות המשלבות תחומים שונים, תוך יישום הידע שנרכש לאורך שנים במערכת החינוך. נמצא שבמדינות רבות בהן הישגי התלמידים גבוהים יכולת החשיבה היצירתית שלהם באה לידי ביטוי באופן משמעותי.

מהי חשיבה יצירתית? ישנה הנחה שיצירתיות כרוכה בפיתוח יש מאין. זה נכון, אך מתברר כי מרבית הפיתוחים שכרוכים ביצירתיות התממשו בזכות היכולת לייצר אינטגרציה בין תחומי דעת שונים, כך שנוצר משהו חדש שעונה על צורך. יכולת זו הינה מיומנות נרכשת.

וכאן בדיוק נכנס הספורט לתמונה. בישראל הקדשת שעות לימודים לפעילות גופנית נתפסת כ”גזילת” זמן ממקצועות חשובים יותר, אך במדינות רבות אחרות בעולם מבינים היטב את חשיבות אימוני הספורט ומשקיעים המון בתחום זה. אינספור מחקרים מדעיים שנערכו בעולם לאורך השנים האחרונות, מוכיחים מעל לכל ספק כי השתתפות באימוני ספורט חשובה מאוד, מיטיבה ובעלת השפעה עצומה על חייהם של הילדים. מדובר בהשפעה שהיא הרבה מעבר לפיתוח יכולותיהם הפיזיות של הילדים.

נכון, ילדים בריאים וחזקים יותר נעדרים פחות מבית הספר, מפסידים פחות ימי לימודים, וגם נוטים להתעייף פחות במהלך יום לימודים ארוך. אך בין שמדובר באופן ישיר או עקיף, אימוני הספורט תורמים רבות גם מבחינה קוגניטיבית, מנטאלית, רגשית וחברתית לכל תחום בחייהם של התלמידים, ומשפיעים לטובה גם על הביצועים.

עולים ליגה: איך תורמים אימוני ספורט חכמים ללמידה משמעותית ולכישורי חיים?

אימוני הספורט במתכונת הקיימת ברוב מוסדות החינוך כיום נחשבים לפעילות הפגתית, ואינם מנוצלים דיים על מנת להיות אפקטיביים. אימוני ספורט חכמים בשיטת WSTM של מולטי סקילס מאפשרים לשלב אימוני ספורט כחלק מתכנית לימודים נוספת או במסגרת חוץ בית-ספרית.

שיטת WSTM מבית מולטי סקילס מבוססת על ניתוח מחקרים ומודלים בינלאומיים בתחום הנוירו-פיזיולוגי והפיזיולוגי, ונשענת על נקודות המפגש והאינטראקציה בין תפקודי המוח בממד התנועתי, בממד הקוגניטיבי ובממד הבינאישי. כל אלה מיושמים הלכה למעשה במהלך האימונים מן התיאוריה אל הפרקטיקה.

  • בממד הקוגניטיבי – מחקרים מוכיחים כי השתתפות בספורט ופעילות גופנית מגיל צעיר משפרת את תפקודי המוח ובכך תורמת להתפתחות היכולות הקוגניטיביות: חשיבה, קריאה, למידה, זיכרון, הסקת מסקנות, יצירתיות ופתרון בעיות. בנוסף הוכח גם כי להשתתפות שגרתית באימוני ספורט יש קשר חיובי עם רמות קשב וריכוז גבוהות יותר בכיתות הלימוד. אימוני ספורט חכמים מעודדים למידה משמעותית. אופי האימונים וסוגי התרגילים במהלך האימון מביאים את הילדים לנקודת מאמץ מסוימת שמחייבת אותם ללמוד את יכולותיהם, ועל ידי כך היא מפעילה מערכות אינסטינקטיביות הקשורות בתפיסה, בעיבוד נתונים ויישומם.
  • מבחינה רגשית – פעילות גופנית, כאשר היא נעשית נכון, משפיעה באופן חיובי מאוד על בריאות הנפש. היא יכולה לעזור בהפחתת רמות החרדה, הלחץ והדיכאון ולהעלות את רמת המשמעת, הביטחון וההערכה העצמית של התלמידים – מה שמעניק להם תחושת מסוגלות אישית ומוטיבציה, מאפשר להם לשאוף גבוה יותר ולהגיע להישגים טובים יותר ולהתמודד היטב עם אתגרים.
  • מבחינה חברתית – פעילויות ספורטיביות מאפשרות לתלמידים לפתח מיומנויות חברתיות, יכולות מנהיגות ועבודה בצוות, ומעודדות אותם להשתתף ולשתף אחרים בפעילויות גם מחוץ למסגרת אימוני הספורט, למשל בפרויקטים משותפים, השתתפות פעילה בשיעורים ומתן עזרה הדדית. זוהי כמובן הכנה לעתיד מוצלח לא רק בכיתה ובלימודים, אלא גם בקריירה, בבית ובקהילה שלהם. ההשתתפות בקבוצה מאפשרת לכל ילד לבחון את קשריו עם האחרים, לעמוד במגוון מצבים מאתגרים, ועל ידי משוב מהסביבה הוא לומד לטפח הערכה עצמית, חשיבה ביקורתית, שיפוט מוסרי ומתן תשומת לב לצרכי ילדים אחרים.

אימוני הספורט החכמים מספקים חוויה אקטיבית של למידה פעילה, שהוכחה כצורת למידה אפקטיבית, בעלת תוצאות לטווח הארוך. בצורת הלמידה הזו הילדים שותפים מלאים בתהליך הלמידה ומעורבים בו באופן אישי. הם נהנים ממרחב שמאפשר ניסוי וטעיה ומייצר הזדמנויות לפתרון בעיות ודילמות בצורה יצירתית, שנותנת ביטוי לשונות בין התלמידים ומפתחת מיומנויות נוספות וכישורי חיים.

בקיצור, כן פיז”ה – לא פיז”ה, אם גם אתם מאמינים שפיתוח מיומנויות וכישורי חיים ונטיעת תחושת מסוגלות וערך עצמי  אצל הילדים שלנו הם לב העניין דברו איתנו.

שיתוף

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מה האולימפיאדה מלמדת אותנו על העברה של מיומנויות? / חי סיני

מעבר מענף לענף? יש דבר כזה! לקראת האולימפיאדה הבאה עלינו לטובה במהלך החודש האחרון עלתה לכותרות הקשתית הישראלית מיכאלה משה, ענף הקשתות מעולם לא היה כה מסוקר כפי שסוקר בתקופה האחרונה. הסיבה לכך היא כי הקשתית שעד לפני כשנה וחצי

קרא עוד...

כמה זמן מהאימון שלך מוקדש לפעילות ומה הילדים עושים בזמן הזה? / חי סיני

איך מודדים אימון מוצלח? אחד המדדים העיקריים לאימון מוצלח נובע משני דברים עיקריים: מה היתה רמת המעורבות של הילדים ועד כמה הם היו פעילים? מה מידת ההנאה שלהם? באופן לא מפתיע שני הדברים הללו קשורים האחד בשני. מחקר השוואתי שפורסם

קרא עוד...

ארבע אסטרטגיות באימון ילדים / חי סיני

בשונה ממה שנוטים לחשוב אימון ילדים זה נושא מורכב. הוא מצריך הבנה של תחומי דעת שונים ואת היכולת לשלב בניהם בצורה כזו שתאפשר לקדם את הילדים מתוך חוויה והנאה, אך עם למידה משמעותית שתקדם אותם ותייצר אצלם מוטיבציה פנימית לעסוק

קרא עוד...
דילוג לתוכן