איך מודדים אימון מוצלח?

אחד המדדים העיקריים לאימון מוצלח נובע משני דברים עיקריים:

  1. מה היתה רמת המעורבות של הילדים ועד כמה הם היו פעילים?
  2. מה מידת ההנאה שלהם?

באופן לא מפתיע שני הדברים הללו קשורים האחד בשני.

מחקר השוואתי שפורסם על ידי ד"ר אנדרה רוקה בחן 83 אימונים של ילדים באקדמיות לכדורגל בגילי 12 עד  16 ושבוצעו על-ידי 53 מאמנים מארבע מדינות שונות: ספרד, פורטוגל, אנגליה וגרמניה. נציין כמובן שמדובר במדינות מהמובילות בפיתוח שחקנים. 

המטרה הייתה לבחון את היחסיות בסוג האימון בין:

  1. פעילות שמעודדת תרגילים ומשחקונים לפיתוח קבלת החלטות, שמכילים: משתנים ואילוצים, הפרעות, קבוצות קטנות, יתרון וחסרון מספרי.
  2. פעילות שאינה מערבת קבלת החלטות, כמו: היבטים של כושר גופני, טכניקה וטקטיקה.
  3. מעברים בין פעילויות במסגרת האימון. כמו: הפסקת שתייה, הסברים של המאמן ושיקוף של הפעילות על תרגול שבוצע.  

כפי שניתן לראות בגרף המצורף – הנתונים מדהימים ומראים כי באופן מצרפי כ-63% מהאימונים מוקדשים לפעילות שמעודדת קבלת החלטות, רק כ-20% מהאימונים מוקדשים לפעילות שאינה מעודדת קבלת החלטות ועוד נתון מעורר מחשבה הוא שרק כ-17% מהזמן נלקח לטובת מעברים! כך שאם נסבר את האוזן, באימון של שעה רק כעשר דקות מוקדשים להסברים, הפסקות שתייה ומעבר בין משימות שונות!

 

מהן התובנות מן הנתונים הללו?

1. המאמנים לא מקדישים כמעט זמן לדיבורים, אלא מאפשרים לילדים לפעול ביחס של יותר מ-1 ל-5!

2. אימוני טכניקה, טקטיקה וכש"ג אינם עומדים בליבת האימון.

3. הפיתוח המשמעותי והעיקרי מוקדש לפיתוח תהליכי החשיבה באימון, דרך תרגול ויצירת תנאים שמחייבים את החניכים כל הזמן למצוא פתרונות בהתאם לסביבה המשתנה.

נקודה מהותית היא תכנון האימון שמצריך התייחסות משמעותית לנושא המעברים ומהמאמן לחשוב על הפרטים הקטנים, ואלה הן רק מקצת הסוגיות שיש לדעת להתייחס אליהם:

  • איך תרגיל אחד מוביל לתרגיל אחר?
  • איך ההקשר בין התכנים נשמר לאורך כל האימון? 
  • איך אנו עוברים מתרגול אישי, לתרגול בין אישי וממנו לתרגול קבוצתי? 
  • איך אנו בונים את האימון בצורה נכונה מבחינת השימוש בציוד? 
  • איך החלוקה של הציוד תאפשר מעבר חלק מחלק אחד לאחר? 
  • איך ההסבר לקראת ביצוע משימה הוא ממוקד, קצר, חד וברור למשתתפים? 
  • איך אנו מאפשרים למשתתפים להפנים את הביצוע ולשיים את הפעולות שלהם על מנת להפיק לקחים לטובת למידה ושימור פעולות חיוביות? 

חוסר התייחסות לנושאים הנ"ל פוגע בשטף של האימון ובכך גם בתהליך הלמידה של המשתתפים, אז שאלו את עצמכם בכנות את השאלה הבאה: 

"כמה זמן מהאימון שלי מבוזבז על מעברים?"

שאלה נוספת שיש לשאול היא מה קורה עם התוכן שאני מספק לחניכים כדי לעודד את ההתפתחות שלהם? ולא משנה כרגע אם מדובר בכדורגל, כדורסל, טניס או כל פעילות שהיא גם אם היא כללית.

כפי שאפשר לראות הגישה להיבטים הטכניים, טקטיים ושנוגעים לכושר גופני הם זניחים באופן יחסי להתייחסות הנוגעות לתהליכי קבלת החלטות וחשיבה – גם בגילים הללו ועל אחת כמה וכמה בגילים צעירים יותר.

לסיכום, המורכבות באימון ילדים מצריכה התייחסות והבנה במגוון נושאים ושליטה בטכניקות שונות להדרכה. הבנה של תורת הענף ממש אינה מספיקה על מנת לנהל את האימון בצורה נכונה ונבונה.

לביצוע מעברים יעילים שמאפשרים רמת מעורבות גבוהה של החניכים נדרשת הכרות מעמיקה עם טכניקות הדרכה ואימון, בקורס מאמני ילדים לפיתוח יסודות ספורטיביים שנערך במכון וינגייט אנו מלמדים אנשי מקצוע כיצד לעשות זאת חכם, יעיל ומהנה.

מקור:

 .Roca, A. Ford, P. (April 2020). Decision-making practice during coaching sessions in elite youth football across European. countries  Science and medicine in football

 

שיתוף
דילוג לתוכן