מאת: חי סיני

חלק ד: חשיפה לגירויים

"חשיפה למיומנויות יסוד וקואורדינציה לצד גירוי חושי מתמיד הולכים זה לצד זה, כאשר באופן הזה אנו עוזרים לילד להתפתח בצורה הוליסטית."

חשפו את הילדים לכמה שיותר גירויים שונים

לפי ידע הקיים כיום בעולם ילד מפיק תועלת מרבית ממשחק פעיל כאשר כל החושים השונים מקבלים גירוי: ראייתי, שמיעתי ופיזי, זאת לצד חשיפה למיומנויות מרובות ככל הניתן. חשיפה רב חושית זו משפרת את תפקוד הערוצים העצביים במוח ויוצרת צפיפות עצבית גדולה יותר שמספקת לילד אפשרויות מרובות, הן במרחב האישי והן במרחב הכללי, כך שתפקודו היומיומי משתפר בהיבטים תנועתיים, שכליים ורגשיים.

משחקים חופשיים בלבד אינם מספיקים. על אף תרומתם – זה לא כל מה שילד צריך. ילדים רבים אינם נחשפים לכלל רכיבי הקואורדינציה כמו: התמצאות במרחב, ראייה מרחבית (במיוחד לאור שימוש מרובה במסכים), הפרדת איברים, קצב ומקצב (ילדים רבים אינם יודעים לשנות קצב), שיווי משקל, שיווי משקל במצבים של חוסר בשיווי משקל (פרופריוספציה)! ועוד… לאורך זמן חשיפה זו מכריעה בייחוד בגילאים הצעירים ותוביל את הילד לחוויית הצלחה, הנאה מספורט ואף בשיפור הישגים לימודיים!

חשיפה למיומנויות יסוד וקואורדינציה לצד גירוי חושי מתמיד הולכים זה לצד זה, כאשר באופן הזה אנו עוזרים לילד להתפתח בצורה הוליסטית, כך שנוצר אצלו מאגר עצום של אפשרויות. תכנית מולטי סקילס תוכננה בדיוק כדי לספק מענה לגורמים הללו.

מהלכה למעשה – חשפו את הילד לכמה שיותר גירויים שונים:

  • אפשרו לילד לשחק בכמה שיותר סביבות שונות, למשל: מים, דשא, חול, עצים, מדרגות ועוד….
  • חשפו את הילד לסביבה שניתן ללמוד בה מתוך התנסות, למשל: גני שעשועים שונים, ג'ימבורי, קירות טיפוס, טרמפולינות וכו'.
  • עשו שימוש במגוון רחב של אביזרי משחק מאותו סוג: כדורים ממרקמים/גדלים/משקלים שונים, טבעות/חישוקים בגדלים/מרקמים/צבעים שונים ועוד.
  • אפשרו לילד ליצור מגע פיזי עם אביזרים או ילדים אחרים בכמה שיותר איברי גוף על מנת לפתח בכולם את התחושה למגע.
  • אפשרו לילד להשתמש באביזרים/כלים ביתיים וליצור באמצעותם משחקים, למשל: כריות, גלילי נייר טואלט, מגבות וכל העולה במוחכם… או במוחם של ילדכם.
  • אפשרו ועודדו אינטראקציה עם ילדים אחרים, תנו להם למצוא פתרונות לקונפליקטים אותם הם חווים. נסו שלא להתערב מיד ולצפות מהצד. לכל היותר, ניתן לתת הכוונה.
  • עודדו חשיבה יצירתית ושתפו עמה פעולה.
  • אפשרו לו להשתתף במסגרת חוגית שמספקת מעטפת שמפתחת, הן מיומנויות יסוד והן רכיבים קואורדינטיביים.

להלן מספר מיומנויות יסוד שכדאי ורצוי לחשוף את הילד אליהם, בגילאים הקטנים חשוב לאפשר את ההתנסות – הדיוק בביצוע אינו קריטי.

  • צורות התקדמות שונות במרחב: דהרה, דילוג, צעדי רדיפה, משחקי רדיפה/תפיסה/בריחה ועוד…
  • מיומנויות כדור: זריקה, תפיסה, בעיטה, חבטה, הקפצה ועוד…
  • שיווי משקל והתמצאות: גלגול, תנועה ועצירה, עמידה על רגל אחת, קפיצה על רגל אחת ועוד…

כאמור, שילוב המיומנויות לצד פיתוח מרכיבי הקואורדינציה והחשיפה לגירויים השונים מהסביבה יאפשרו לילד לתרגל את היכולות שרכש באמצעות משחקים, תחרויות ותרגול עצמי. כך הילד יוצר, יוזם בעצמו ומעדיף פעילות גופנית על פני זמן מסך.

מולטי סקילס מספקים אימוני ספורט לפיתוח מיומנויות אצל ילדים, אתם מוזמנים ליצור קשר ולספק לילדכם את מה שהוא צריך!