מאת: חי סיני

חלק 5: חקר

"ילדים זקוקים למרחב שמאפשר התנסות בפעילות שאותם הם חווים על מנת ללמוד ולפתח יכולות."

חשפו את הילדים לכמה שיותר גירויים שונים

אחד הדברים המשמעותיים ביותר עבור התפתחותו של הילד, שמדברים עליו לעיתים רחוקות אך חשיבותו רבה ביותר, זהו מימוש הצורך העז לחקור את הסביבה. עצם היותו של הילד 'חוקר' מאפשרת לו למידה, בשונה מבעבר הרחוק בו חקר הסביבה היה חיוני להישרדותו בעולם של הילד כמו מציאת מזון, בהקשר לפיתוח היכולת לפתור בעיות שונות.

חקר והתנסות מאפשרים למידה

אפשר לילדך ליצור לעצמו משחקים ותרגילים שונים, אפשרו להם לבנות דברים שונים, אפשרו להם לחקור את הסביבה הפיזית. סמכו עליהם כדי שהם יוכלו לסמוך על היכולות שלהם! חישבו לרגע, כמה פעמים בחייכם הרגשתם שכל מה שאתם רוצים מהחברים שלכם, הורים שלכם, מורים שלכם, מנהלים שלכם והמפקדים שלכם זה קצת קרדיט? כן, גם במחיר של חוסר הצלחה או כישלון? אני משוכנע שלפחות מדמות אחת בחייכם ציפיתם וייחלתם למעט קרדיט.

ילדים חוקרים את הסביבה באמצעות החושים שלהם והגוף שלהם. חקר הסביבה הוא אחד המפתחות החשובים להתפתחותו התקינה של הילד, לכן סביבה שמאפשרת גירויים מתאימים כמו מגוון רחב של אביזרים שונים, מסלולים שיוצרים הפרעות במרחב, גן שעשועים ו…הטבע עצמו יגרמו לילד לפתח יכולות גופניות שיתרמו לו בפעולות יומיומיות החל מהפשוטות ביותר וכלה במורכבות ביותר.

אני מציע לאפשר לילד לבצע פעולות שונות ולחקור את הסביבה ללא הוראה סגורה מראש שמכוונת את הילד במדויק מה לעשות ואיך, אלא לתת לו למצוא את הפתרון לבצע פעולה כשההוראה או ההכוונה היא כללית – תתפלאו לגלות שילדכם יחשבו על פתרונות כל כך יצירתיים שלא עלו אפילו בדמיונכם! אחד הכלים שאני משתמש בהם בעבודה שלי עם ילדים היא לאפשר להם להגיע לפתרונות לבד בעת הצבת בעיה, לא מעט פעמים מצאתי את עצמי מפתח תרגילים ומשחקים מרעיונות של ילדים… מילת המפתח מבחינתי היא קרדיט!

פעמים רבות אני נתקל בהורים שמתערבים בעניין ילדיהם כשהם מתנסים בפעולות שונות, כשלתפיסתו של ההורה עניין זה אינו רלוונטי ללמידה של הילד. הנוסחה היא דיי פשוטה: הגבלת הילד מלחקור את הסביבה בהווה תגביל ותשבש את תפקודו בהמשך במישורים שונים בחייו.

לעיתים אני פוגש הורים ש'מרימים גבה' כאשר הם צופים בפעילויות שאינן קשורות ישירות למיומנות כזו או אחרת ו/או לענף ספורט זה או אחר ותוהים כיצד הפעילויות הללו ישרתו את ילדיהם בענפי הספורט השונים. התשובה לכך היא שילדים זקוקים למרחב שמאפשר התנסות בפעילות שאותם הם חווים על מנת ללמוד ולפתח יכולות. ענפי הספורט משלבים מגוון רחב של כישורים מוטוריים, כך שאין לבודד מרכיבים של מיומנות באימון בגיל הצעיר.

היכרות עם מגוון רחב של יכולות קואורדינטיביות, כפי שאימוני מולטי סקילס מקנים, תקל על הילד את הלמידה בהמשך של מיומנויות שונות ויאפשרו מימוש טוב יותר של הפוטנציאל הטמון בילד. לאור האוריינטציה האקדמית השולטת היום בשיח בקרב החברה כשמדובר בהתפתחות ילדים עוד בגן (הכנה לכיתה א' וכו') ואפילו כיתות א' ו-ב', אני מאמין שיש לתת חשיבות גדולה ומקום משמעותי הרבה יותר לחקר הסביבה דרך תנועה, מה שיתמוך בהתפתחות הוליסטית של הילד באופן משמעותי יותר מאשר שיעורי מתמטיקה מוקדם בגיל 4. מניסיוני ניתן ללמד ילד חשבון ותפישה כמותית (או מה שעולה במוחכם) גם באמצעות תנועה ומשחק חוויתי.

מולטי סקילס מספקים אימוני ספורט לפיתוח מיומנויות אצל ילדים, אתם מוזמנים ליצור קשר ולספק לילדכם את מה שהוא צריך!