פעילות גופנית בשעות הפנאי

בשני העשורים האחרונים אנו עדים יותר ויותר לפעילות גופנית הולכת ופוחתת בקרב ילדים בעקבות סיבות שונות כשרובן נעוצות במודרניזציה הסובבת אותנו ובשינוי התא המשפחתי (זוג הורים עובדים, חד הוריים ועוד).

השלכות המחסור בפעילות גופנית משמעותיות ביותר להתפתחותו של הילד ואף על בריאותו. אנו עדים לשתי תופעות עיקריות שהולכות וגדלות בקרב ילדים, כשלהלן העיקריים שבהם:

1. השמנה – ישראל מצויה במקום השלישי בעולם המערבי בהשמנת ילדים. כשנתונים מראים שבשני העשורים האחרונים חלה עלייה חדה של 50 אחוזים בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים (כך עפ"י נתונים בעולם המערבי). (אלייקים, 2008).

2. ליקויים בהתפתחות קואורדינטיבית (DCD) – אלה הם ילדים שנכשלים בביצוע מיומנויות גופניות נורמטיביות בהתאם לגילם הכרונולוגי. מיומנויות גסות ועדינות, כמו: ציור, כתיבה, גזירה מצד אחד וריצה, קפיצה, דילוג, תפיסה ועוד מהצד האחר. (לויאן-אלול,2008).

יש לציין, שישנם ילדים שאינם סובלים מDCD, אך כן חשים קושי ומסורבלות מוטורית מסיבות שונות, כאשר הניסיון והחשיפה בסביבה הקרובה לוקחים את התפקיד העיקרי.

אל לנו לשכוח שלתופעות הללו ישנן השלכות ישירות על ההערכה והדימוי העצמי של הילד, תחושת המסוגלות שלו, יכולתו ליצור קשרים חברתיים, החשפותו להתנסויות נוספות, יכולתו להתמודד עם קשיים ועוד.

אי לכך, בחרתי לספק, לכם ההורים, מספר כלים ליישום.
ראשית, ההמלצה היום מדברת על כך שילדים חייבים בכל יום לעשות, לפחות, 60 דקות של פעילות גופנית בשעות הפנאי, בדגש על שעות הפנאי!
שנית, חשוב לחשוף את הילד למגוון כמה שיותר רחב ומכאן נשאלת השאלה, כיצד עליכם לדעת למה לחשוף אותו ואיך? יפה! בשביל זה המאמר הזה נכתב!

ראשית, חשוב להבין שכשאנו מדברים על פעילות גופנית וכושר גופני עלינו להתייחס למרכיבי הכושר השונים. במאמר זה אתייחס לחמישה מרכיבי כושר עיקריים. לצד מרכיבי הכושר אסור לנו לשכוח שמדובר בילדים ולכן חשוב ביותר לשלב פעילויות שמשלבות תמיד משחק, דימויים ולתת לילד לספק רעיונות משלו – אלמנט ההנאה משחק את התפקיד החשוב ביותר ליצירת מוטיבציה אצל הילד!

אם כך, מהם למעשה מרכיבי הכושר? כעת אפרוט את מרכיבי הכושר ומשמעויותיהם ולאחר מכן אתן דוגמאות לפעילויות שניתן ליישם עם הילדים.

1. סבולת לב-ריאה:
נהוג לקרוא לפעילות מסוג זה גם פעילות אירובית. פעילות זו מטרתה לשפר תפקוד מערכת לב וכלי הדם ומערכת לב-ריאה. חשוב לדעת שילדים מתעייפים מהר, אך מתאוששים מהר וכי יכולתם האירובית אינה הגיעה לבשלות. לכן פעילות כמו ריצה ארוכה של מאות מטרים בגילאים צעירים ואף קילומטרים אינה קריטית בגיל זה ואף משעממת את מרבית הילדים. לכן, אני באופן אישי ממליץ להשתמש באופניים, רולר בליידס/גלגיליות ואפילו עלייה במדרגות. פעילות מסוג זה תורמת להם להנאה מרובה ומאפשרת להם להתמיד בה.

2. כוח:
מטרתו לשפר את תפקוד המערכת השרירית, דבר שתורם ליציבתו התקינה של הילד וליכולתו לא להתעייף מהר כאשר הוא יושב בכיתה על כיסא במשך שעות. גם כאן, עלינו לזכור שמדובר בילדים ולכן עלינו להיות יצירתיים ולחשוב איך אנו גורמים להנאה אצל הילד ותוך כדי משחק מחזקים את שריריו ומשפרים את יציבתו. פעילויות שיכולות להתאים הן: קפיצות בואריאציות שונות, טיפוס, הליכות ארבע, הליכות סרטן, זחילות בצורות שונות. חשוב להשתמש בדימויים וכמה שיותר – ילדים פשוט אוהבים את זה!

3. גמישות:
מטרתה לשמור על אורך השרירים ותנועתיות המפרקים. לגמישות חשיבות משמעותית בביצוע פעילויות בצורה יעילה יותר כשאורך השריר מאפשר ביתר קלות להגיע לאובייקטים מסויימים במרחב למשל. כמו כן, גמישות בשילוב עם כוח תורמים ליציבה תקינה.
לפעילות עם הילדים אני ממליץ בחום להשתמש בכרטיסיות יוגה ,שניתן להשיג בחנויות שונות ובאתרי אינטרנט, שמשתמשות בדימויים מעולם החי ועובדות בצורה מהנה על גמישותו של הילד.

4. מהירות:
שיפור המהירות אצל ילד חשוב לשיפור התפקוד של המערכת העצבית-שרירית. בגילאים הצעירים ניתן לשפר בצורה משמעותית את תדירות הצעדים שמשפיע על המהירות. ישנם משחקים רבים שמשלבים אלמנטים של מהירות. שניים שכולנו בוודאי מכירים הם משחקי התופסת למיניהם ומשחק מחבואים שבהם אלמנטים של מהירות באים לידי ביטוי בצורה יפה.

5. קואורדינציה:
זהו מושג רחב מאוד, בעקרון קואורדינציה אופטימלית מאפשר חסכון אנרגטי וביצוע יעיל של פעולות. לקואורדינציה יש מגוון רחב של מרכיבים, כמו: תזמון, קשר עין-יד ורגל, התמצאות במרחב, הפרדת תנועה, שיווי משקל ועוד. משחקים שיכולים לשמש ילדים לפיתוח קואורדינציה יכולים להיות כל משחקי הכדור למיניהם בדגש על משחקים של פעם שאתם בודאי זוכרים מילדותכם: פולו, שבע על הקיר, שבויים ועוד. בנוסף, גלגולים למיניהם, קפיצה בחבל, קלאס, גומי (זוכרים?) באופן אישי אני מאוד אוהב שימוש בבלונים, ניתן לעשות בהם שימושים רבים שגם תורמים לתחושת מסוגלות בשל תכונותיו של הבלון, וחוץ מזה, זה ממש כיף!

אז אחרי שקיבלתם רעיונות והבנתם את המשמעות של מחסור בפעילות גופנית, הגיע הזמן לבנות עם ילדכם סדר יום שבועי פעיל בשעות הפנאי! הם גם יהנו, גם ישמרו על בריאותם, גם ישפרו את יכולתם התנועתית, גם יתעסקו בדברים חיוביים, גם ישפרו את רמת הקשב שלהם! רק טוב יכול לצאת מזה, לא?

משמאלכם מצורפת טבלת פעילות גופנית שבועית, הטבלה הופקה מטעם משרד הבריאות. כל שעליכם לעשות עם הילד הוא לבחור איזה פעילויות לעשות כל יום ובתנאי שיעלו על שעה כל יום! מעתה זה בידיים שלכם! קחו את ההזדמנות בשתי ידיים!

מולטי סקילס מספקים אימוני ספורט לפיתוח מיומנויות אצל ילדים, אתם מוזמנים ליצור קשר ולספק לילדכם את מה שהוא צריך!

טבלת פעילות גופנית שבועית